Cum gestionezi o firmă?

O firmă se gestionează eficient, dacă ai un program foarte riguros, dacă depui multă muncă, dar şi cu răbdare. În acelaşi timp, bunul mers al unei companii se datorează şi ideilor îndrăzneţe şi pe cât posibil, inovatoare, a gândirii în perspectivă, a anticipării în permanenţă atât a planului de afaceri, cât şi a contextului economic.

Antreprenoriat: succes vs eșec

Antreprenoriatul presupune să deţii şi să dezvolţi anumite abilităţi: de la o bună organizare, eficienţă, perseverenţă, până la o strategie bună de afaceri. Cred însă că cel mai important, ca să obţii succesul, este punctul de pornire, şi anume ideea de business, contextul economic în care te afli, publicul ţintă căruia te adresezi, munca depusă şi, neapărat, dorința de a reuși. Eu am început într-o perioadă în care contextul economic aş putea spune ca a fost unul propice, în ciuda lipsei unei legislaţii foarte bine puse la punct. Eșecul este consecința mai multor greșeli repetate zilnic sau peste un anumit interval de timp. Nu cred că există cineva dintre noi care să nu fi suferit vreun eșec, așa cum sunt sigur că nu este niciun antreprenor care cel puțin o dată pe parcursul dezvoltării afacerii sale să nu fi întâlnit probleme, greutăți și dezamăgiri. Important este să nu repetăm aceleaşi greşeli sau să persistăm în decizii eronate.

Cum ar arăta un bilanț al deceniilor de antreprenoriat?

Lumea afacerilor înseamnă să deţii anumite abilităţi, să ai o anume pricepere şi un simţ dezvoltat pentru business. Trebuie să fii foarte bine organizat, eficient, perseverent. Toate acestea duc la crearea unei bune strategii pentru afacerea ta. Cred însă că cel mai important, ca să obţii succesul, este punctul de pornire şi anume ideea de business, contextul economic în care te afli, publicul ţintă căruia te adresezi, munca depusă, şi neapărat, dorința de a reuși. Eu am început într-o perioadă în care situaţia economică aş putea spune ca a fost propice, în ciuda lipsei unei legislaţii foarte bine puse la punct. După 1990, am părăsit sistemul de stat, pentru a fi pe cont propriu. Primul pas în mediul privat s-a produs în domeniul transportului de marfă. Atunci am cumpărat primul camion. A urmat apoi transportul de persoane. Am pornit cu un autobuz, pentru care am obţinut autorizaţie pe ruta România – Germania. Apoi, încet-încet, am construit ceea ce astăzi reprezintă compania de transport internaţional Atlassib&Atlantic Travels International. Visul meu a fost să creez afaceri românești, cu și pentru români. Mereu m-am considerat un bun român, simțul meu patriotic nu mi l-a știrbit nimeni niciodată. Nu întâmplător am construit Banca Carpatica. Am vrut să arăt că se poate să creezi, de la zero, o instituție financiară cu capital 100% autohton. Așa cum americanii vorbesc despre ,,american dream”, eu mi-am dorit mereu să trăiesc visul meu neaoș, românesc. Acum, după aproape o viață de om, cred că l-am urmat și l-am dus acolo unde mi l-am imaginat dintotdeauna. Nu am realizat totul singur. În general, am fost înconjurat de oameni profesioniști, cu idei constructive. Acesta consider că este bilanțul meu pentru toate aceste decenii de antreprenoriat, de când am făcut primul pas în această lume.

Cum ar arăta un ,,portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori în companiile dvs.? Credeți că sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?

Mi-am dorit întotdeauna angajaţi şi lideri bine pregătiţi profesional, cunoscători ai legislaţiei antreprenoriale şi ai legislaţiei muncii, cu calităţi manageriale bine dezvoltate şi concentraţi asupra obiectivelor pe care le au de îndeplinit. De asemenea, consider că angajaţii trebuie să fie în general buni gospodari şi să aibă capacitatea să îşi gestioneze atribuţiile cu maximul de responsabilitate.

Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști buni și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși? Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.?

Primul lucru atunci când angajăm personal, este să cunoaştem foarte bine viitorul angajat. Apoi, dacă noi considerăm că studiile, experienţa şi profilul moral corespund cerinţelor postului, venim cu o ofertă salarială atractivă, cu menţiunea că după încadrarea acestuia în colectiv, atât sarcinile de serviciu, cât şi sistemul de remuneraţie vor cunoaşte un trend ascendent.  Din punct de vedere financiar, una dintre strategiile companiei de motivare a angajatului este direct proporţională cu rezultatele. În funcţie de acestea, salariatul poate ajunge să participle activ la capitalul social al firmei.

În calitate de manager, ați luat sute de decizii importante. Dacă ați putea alege una, pe care s-o numiți ,,cea mai importantă”, care ar fi aceea?

Da, cred ca cea mai importantă decizie din viaţa mea s-a produs la vârsta de 42 de ani. Atunci m-am hotărăt să schimb ,,macazul”,  să renunţ la statutul de salariat în sistemul de stat şi să mă îndrept către antreprenoriat. De-a lungul anilor, am lansat destul de multe afaceri în domenii diverse, în multe cazuri fiind primul care a reuşit să dezvolte un anumit tip de business. Sunt foarte mulţumit din acest punct de vedere şi de aceea consider că poate această decizie este “cea mai” importantă.

Ce înseamnă un antreprenor?

A fi antreprenor sau patron, cum se spunea pe vremea când m-am lansat eu în afaceri, înseamnă să te cunoşti foarte bine pe tine ca om în primul rând, să fii conştient de valoarea ta și să fii motivat. Apoi, este foarte important să îți asumi riscuri și să explorezi căi necunoscute. Ca proprietar de afacere, pornești într-o călătorie cu un scop bine definit, fără să știi ce obstacole îți vor apărea în cale. 

Importanța oamenilor de încredere

Încrederea oamenilor cu care lucrezi este unul dintre elementele cheie în dezvoltarea şi susţinerea propriei afaceri. Încrederea patron-angajat trebuie să fie reciprocă. Foarte importantă este echipa cu care te înconjori, oamenii din poziţii-cheie, care deţin funcţii de conducere. Încrederea şi ,,minţile luminate” din jurul tău fac minuni în gestionarea şi succesul unei afaceri.

Care sunt principalele ,,lecții” pe care le-ați învățat de-a lungul carierei dvs.? Ce ați face diferit, dacă ați putea să o luați de la capăt?

Principala lecţie pe care am învăţat-o şi pe care cred că ar trebui să şi-o însuşească orice antreprenor este eşecul. Nu poţi avea success 100% în orice afacere. Statistic vorbind, nu există niciun businessman, care măcar o dată pe parcursul dezvoltării afacerii sale să nu fi întâlnit probleme, greutăți și dezamăgiri. Important este să nu repetăm aceleaşi greşeli sau să persistăm în decizii eronate. Aceasta este a doua lecţie, dezamăgirea. Mai sunt şi altele, frustrarea, neputinţa sau greutăţile. Cum am spus şi mai devreme, esențial este să înţelegem fiecare problemă, fiecare aspect în parte şi să încercăm până reuşim să le depăşim şi apoi să contribuim cu soluţii viabile. Nu ştiu dacă aş face ceva diferit, pentru că eu consider că ceea ce am realizat în toţi aceşti zeci de ani, mi-a netezit drumul să ajung unde sunt. Pot spune însă ce aş face în plus. Aş crea un holding de firme concentrat specific pe anumite domenii de activitate şi anume transport internaţional de persoane şi servicii poştale internaţionale, cu dezvoltarea unei activităţi mult mai ample de curierat internațional, în special în ţările din Uniunea Europeană.  M-aş concentra, de asemenea, şi mai mult pe piaţa de capital. Și este clar că aş căuta să mă adaptez contextului actual, din punct de vedere economic, legislativ şi social.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră sau unui antreprenor aflat la început de drum, cum ar suna? Ce i-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri rapide, spectaculoase, în carieră sau în business?

Este dificil să oferi sfaturi şi în general mă feresc de acest lucru. Nu tuturor business-urilor li se potrivesc aceleaşi strategii, soluţii, decizii. Consider însă că pentru un tânăr antreprenor la început de drum este important să se orienteze către o activitate pe care o cunoaşte foarte bine. De asemenea, un lucru elementar este să fie mereu conectat cu toate schimbările tehnice din domeniu, să îşi cunoască concurenţa, contextul economic, legislativ şi pe cel social. Este esenţial, de asemenea, să ştii ,,tot ce mişcă” în firma ta. Legat de creşterile rapide, acestea sunt păguboase. Îţi pot crea imaginea unei superiorităţi, a unei prosperități a afacerii tale, care de multe ori este înșelătoare, chiar a unei autosuficienţe faţă de concurenţă, lucru care îţi dăunează în timp, prin faptul că te demobilizează și nu mai ești motivat în permanență să aduci ceva nou și să crești.

Care sunt așteptările pentru ultima parte a acestui an, pentru mediul de afaceri local, și cum credeți că va evolua economia în anii următori? Sunteți mai degrabă optimist sau îngrijorat, în ceea ce privește viitorul României?

Aşteptările mele pentru a doua parte a anului 2020 sunt legate de faptul că, atât Guvernul României, cât şi guvernele UE vor găsi metode şi mijloace potrivite de susţinere a relansării producţiei. Apreciez ca până la sfârşitul anului, activitatea din ţara nostră şi din statele Uniunii Europene să se înscrie pe un trend ascendent.  În ceea ce priveşte revenirea economiei majorităţii statelor europene la nivelul de dinainte de pandemie, eu apreciez că acest lucru se poate întâmpla între 2 şi 4 ani. 

Este greu să fii antreprenor?

România este un mediu de afaceri cu multe provocări.  Mulţi români aleg să plece din ţară, pentru un trai mai bun. Eu am ales să rămân, şi, în ciuda tuturor obstacolelor pe care le-am avut în timp, nu regret acest lucru. Am avut şi încă am multe satisfacţii.  
Sunt genul de antreprenor care a văzut oportunități, acolo unde alții au văzut obstacole, care a știut că trebuie să muncească foarte mult și să învețe constant.

Cum să ai angajați mulțumiți

Întotdeauna mi-am apreciat angajaţii. Am avut şi ,,norocul” să am oameni buni, de încredere.  Pe cei din poziții-cheie i-am motivat constant. Le-am dat părți din firme, i-am încurajat să își completeze studiile, ca să poată avansa în funcție. Consider că am fost foarte fidel angajaților mei, i-am tratat de cele mai multe ori mai bine ca pe o familie. Deși practica în multinaționale este ca managerii să se schimbe odată la 4-5 ani, eu am procedat invers. Merg cu salariații cât de mult posibil, îi țin în firmă și le ofer o dezvoltare profesională optimă. Administratorilor mei din cadrul diverselor companii vreau să le insuflu sentimentul că ei sunt ,,stăpâni”. La ora actuală, ştiu că se practică alte strategii, dar acesta a fost modul meu de a avea angajaţi mulţumiţi. Nu pot spune că este un sfat pentru tinerii antreprenori, pentru că ce se potriveşte într-o afacere, în alta nu are acelaşi rezultat.

2020 nu este, nici pe departe, un an liniștit pentru mediul de afaceri. În ce fel a fost afectat business-ul dvs. de lunile în care România și majoritatea țărilor europene s-au aflat în stare de urgență?

Ca multe alte firme din domeniu şi noi am fost afectaţi puternic. În perioada  martie-mai, activitatea noastră de transport persoane a fost blocată în întregime, din cauza pandemiei recunoscută de către toate statele europene. În ciuda acestui context economic care a afectat grav industria IMM-urilor, statul român și administraţia locală nu au venit foarte mult în sprijinul nostru. Chiriile, taxele, impozitele locale, costurile salariale au rămas aceleaşi, ca înainte de venirea acestei pandemii. Autorităţile nu au găsit soluţii privind reducerea unor taxe sau chiar suspendarea acestora pe perioada celor trei luni de stare de urgenţă. Nu s-au implementat măsuri care să poată duce, după carantină, la o relansare şi o susţinere a activităţilor mediului de afaceri privat.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniile în care activează companiile dvs.?

Acest aspect este relativ dificil. Cel putin pentru posturile administrative și de management, nu este tocmai ușor să găseşti oameni, atât profesionişti, cât şi capabili să pună pe primul loc interesele colective, ale companiei, faţă de cele personale. De asemenea, e greu de evitat şi plafonarea angajatului. Din experienţă, am constatat că este eficient principiul de rotire a cadrelor şi menţinerea unui suflu nou, mai ales în echipa de conducere. Acest lucru orientează în mod constant angajatul către idei sau soluţii manageriale proaspete și inovatoare.

Dacă ați fi șeful Guvernului, care ar fi prima măsură pe care ați lua-o, pentru a sprijini mediul de afaceri? Dacă ar fi să le trimiteți un mesaj guvernanților, cum ar suna acesta?

Prima măsură pe care aş lua-o, ar fi cea de analiză asupra modului de desfăşurare a activităţilor, pe domenii. Apoi, cu ajutorul specialiştilor, aş căuta să identific ce probleme sunt şi unde se află acestea. Cu sprijinul experţilor din ramuri diferite, aş încerca să găsesc soluţii.  Iar mesajul pe care aş vrea să îl transmit guvernanţilor este că ar trebui să fie mai aproape de oameni, de cetăţenii acestei ţări. Principala activitate a Guvernului, din punctul meu de vedere, ar trebui să ducă la realizarea unui plan strategic optim, într-un timp record, pentru relansarea economică a producţiei româneşti. De asemenea, consider că trebuie să sprijine în mod real, cu soluţii la fel de reale, eficiente şi palpabile, antreprenorii români, cel puţin la acelaşi nivel, cum îi sprijină pe investitorii străini.

TRIMITE O ÎNTREBARE

    Antreprenor

    Antreprenor

    Antreprenor 

    Ilie Carabulea